دوره فیلمنامه نویسی

تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۰:۲۳ ق.ظ
دوره فیلمنامه نویسی دوره فیلمنامه نویسی طول مدت دوره : ‌۷۲ساعت ( ۶۰ ساعت عملی و ۱۰ ساعت نظری ) مشکل اصلی در ناتوانی فیلمنامه نویسی در ایران،،فقدان آگاهی از ویژگی های متن و نبود آموزش اصولی درزمینه چگونگی کار فیلمنامه است.این امر از چگونگی شکل گیری ایده و چگونگی شکل گیری آن در ذهن نویسنده که آغاز […]

دوره فیلمنامه نویسی

طول مدت دوره : ‌۷۲ساعت ( ۶۰ ساعت عملی و ۱۰ ساعت نظری )


مشکل اصلی در ناتوانی فیلمنامه نویسی در ایران،،فقدان آگاهی از ویژگی های متن و نبود آموزش اصولی درزمینه چگونگی کار فیلمنامه است.این امر از چگونگی شکل گیری ایده و چگونگی شکل گیری آن در ذهن نویسنده که آغاز گر فرایند نویسندگی است شروع می شود و نهایتاً به تولید متن می انجامد. این فرایند پیچیده شامل مراحل متعددی است که لزوماً باید آن ها رافرا گرفت زیرا صرف نوشتن،به ویژه نوشتن فیلمنامه از راه آزمون وخطا، اگر غیر ممکن نباشد،بسیار وقت گیر و پرهزینه خواهد بود. طبیعتاً اصول و راهکار های موجوددر این دوره بر جنبه های کارکردی آن متمرکز است.

هدف کلی طرح آموزشی :

ارائه شناخت و مهارت نگارش فیلمنامه به هنر جویان

هد ف های شناختی:

-شناخت تفاوت های بین فیلمنامه و قصه ، رمان و نمایشنامه

– شناخت مفاهیم شروع، میان و پایان در فیلمنامه- شناخت منابع ایده

– شناخت مراحل تحول ایده- شناخت متن

– شناخت چگونگی انتخاب موضوع

– شناخت ژانر های نویسندگی

– شناخت ایده به لحاظ تصویری

– شناخت رابطه ایده با مخاطب

– شناخت عناصر اصلی فیلمنامه

– شناخت فرمت های فیلمنامه نویسی

– شناخت محور های اصلی فیلمنامه نویسی

– شناخت ساختار در فیلمنامه نویسی

– شناخت چگونگی شخصیت پردازی در فیلمنامه

– شناخت چگونگی دیالوگ نویسی

– شناخت ژانر های فیلمنامه نویسی

هدف های روانی حرکتی(مهارت های عملی) :

– توانایی ایده یابی- توانایی پردازش ایده (ایده نویسی)

– توانایی متن نویسی نوشتن خلاصه فیلمنامه یاSynopsis

– توانایی نگارش طرح داستانی

– توانایی نوشتن تریتمنت treatment  یا خلاصه سکانس ها

– توانایی شخصیت پردازی

– توانایی صحنه نویسی

– توانایی سکانس نویسی

– توانایی دیالوگ نویسی(آزمایش عملی دیالوگ ها)

– توانایی نگارش یک فیلمنامه کوتاه داستانی

هدف های نگرشی (احساسی):

پس از گذرانیدن این درس شرکت کنندگان از نگرش مثبت نسبت به درس وعناصر مربوط به آن برخوردار خواهند شد.

منابع آموزشی :

کتاب:

نوشتن برای سینما(مجموعه مقالات نویسندگان مختلف در باره فیلمنامه نویسی) انتشارات فارابی

فیلمنامه نویس از نگاه فیلمنامه نویس،ویلیام فروگ، ترجمه فیروزه مهاجر، انتشارات سروش

شناخت عوامل نمایش، ابراهیم مکی، انتشارات سروش

از فیلمنامه تافیلم.لیندا سینگر وادوارد جی دتمور،نشر افراز

راهنمای عملی فیلمنامه نویسی،لورا شلهارت، ترجمه پدرام لعل بخش، انتشارات افراز

چگونه فیلمنامه بنویسیم، سیم فیلد، ترجمه مسعود مدنی ، انتشارات عکس معاصر

اقتباس برای فیلمنامه ،محمد خیری ، سروش ۱۳۶۸

بازنویسی فیلمنامه، لیندا سینگر ،عباس اکبری ، چاپ دوم ،سروش و کانون اندیشه ۱۳۸۰

چگونه در ۲۱ روز فیلمنامه بنویسیم، ویکی کینگ ،عباس اکبری ،برگ ، چاپ دوم ۱۳۷۸

خلق شخصیت های ماندگار، لیندا سینگر، عباس اکبری ،چاپ دوم ، سروش و کانون اندیشه ۱۳۸۰ 

فیلمنامه:

کازابلانکا؛کارگردان :مایکل کریتس(ترجمه فیلمنامه:مسعود اوحدی انتشارات الست فردا)

محله چینی ها؛کارگردان:رومن پولانسکی (ترجمه:مسعود اوحدی انتشارات الست فردا)

هفت سامورایی؛کارگردان:آکیراکوروساوا(ترجمه:مسعود اوحدی انتشارات سروش)

زمین می لرزد؛کارگردان لوکینو ویسکونتی(ترجمه:مسعود اوحدی انتشارات انتشارات خجسته)

سه روز کندور؛کارگردان:سیدنی پولاک

همه مردان رئیس جمهور؛کارگردان:آلن ج.چاکولا

اینک آخرالزمان؛فرانسیس فورد کاپولا

برخورد نزدیک از نوع سوم؛استیون اسپیلبرگ

همشهری کین؛اورسن ولز

جنگ ستارگان؛جورج لوکاس

آخرين اخبار
پر بحث ترين
آیین‌‎نامه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
جدول کلاس های انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در فصل تابستان
محل كد آمار